Seks trin til et bedre forretningsmæssigt afbalanceret budget

Du har lige købt eller åbnet en lille virksomhed, og du kender din branche, men når det kommer til og mere specifikt budgettering, mangler dit “færdighedssæt” – eller der er simpelthen noget som du ikke evner fuldt ud – nemlig at overskue budgettet i virksomheden!

At gøre forretninger på stærkt grundlag

Det er ok – den gode nyhed er, at det er muligt at komme med et budget eller i det mindste et godt skøn over, hvad der skal bruges i kroner og ører. Læs videre for seks enkle tips, der vil hjælpe dig med at sammensætte et lille virksomhedsbudget.

Hvorfor budgettering er vigtigt

Det er vigtigt at estimere og matche udgifter til indtægter (reelle eller forventede), fordi det hjælper små virksomhedsejere med at bestemme, om de har tilstrækkelige penge til at finansiere operationer, udvide virksomheden og generere indkomst. Uden et budget eller en plan løber en virksomhed risikoen med, at bruge flere penge, end det tjener eller omvendt ikke bruger nok penge til at vokse virksomheden og konkurrere.

Budgetteringsteknikker

Hver virksomhedsejer har en tendens til, at have en lidt anden proces, situation eller måde at budgettere på. Der er dog nogle parametre, der findes i næsten ethvert budget, som du kan bruge. For eksempel skal mange virksomhedsejere foretage leje- eller andre boligudgifter. De har også forbrugsregninger, lønudgifter, omkostninger til solgte varer (råvarer), rente- og skattebetalinger. Pointen er, at alle virksomhedsejere bør overveje disse og eventuelle andre omkostninger, der er specifikt forbundet med forretninger, når de opretter forretning eller overtager en eksisterende virksomhed.

Bogholderi for eksperter

 

Budgetteringsteknikker
Budgetteringsteknikker for begyndere

Hvad skal man gøre med indtjening

Med en virksomhed, der allerede er i gang, kan du tage forudsætninger for fremtidige indtægter baseret på de seneste tendenser i virksomheden. Hvis virksomheden er i gang, skal du tage forudsætninger ud fra dit geografiske område, driftstimer og ved at undersøge andre lokale virksomheder. Små virksomhedsejere kan ofte få en følelse af, hvad de kan forvente ved at besøge andre virksomheder, der er til salg, og stille spørgsmål om ugentlige indtægter og trafikmønstre.

Når du har undersøgt disse oplysninger, skal du derefter matche virksomhedens omsætning med omkostninger. Målet er at finde ud af, hvad en gennemsnitlig ugentlig udgift for forsyningsselskabet, arbejdskraft, råmaterialer mv. vil se ud. På baggrund af disse oplysninger kan du derefter estimere eller forudsige, om du vil have nok ekstra penge til at udvide virksomheden eller for at gemme nogle penge. Ejerne kan også se om de kan have tre ansatte i stedet for to, skal virksomheden generere mere i omsætning hver uge.

Planlægning af budgettet

Tip nr. 1: Kontroller industristandarder

Ikke alle virksomheder er ens, men der er ligheder. Derfor skal du finde oplysninger om branchen, tale med lokale virksomhedsejere og tjekke SKATa hjemmeside for at få en ide om, hvilken procentdel af indtægterne der kommer ind og sandsynligvis vil blive fordelt på omkostningsgrupperne.

Små virksomheder kan være ekstremt volatile, da de er mere modtagelige for nedgang i industrien end større, mere diversificerede konkurrenter, så du behøver kun at søge et gennemsnit her, ikke specifikke.

Tip nr. 2: Lav et regneark

Før du køber eller åbner en virksomhed, skal du oprette et regneark for at beregne, hvilket samlet beløb i kroner og procentdel af dine indtægter der skal tildeles til råvarer og andre omkostninger. Det er en god idé at kontakte alle leverandører, du skal arbejde med, inden du fortsætter. Gør det samme til leje, skatter, forsikring(er) mv.

Tip nr. 3: Skab noget luft

Husk, at selvom du kan estimere, at virksomheden vil generere en vis omsætningsvækst fremad, eller at visse udgifter vil blive fastsat eller kan kontrolleres, er disse estimater og ikke hugget i sten. På grund af dette er det klogt at sørge for noget luft og sørg for at du har mere end nok penge til at gemme noget væk, før du udvider forretningen eller tager nye medarbejdere ind.

Tip nr. 4: Reducer omkostningerne

Hvis tiderne er stramme og penge skal findes et sted for at betale en afgørende post, annoncere eller på anden måde udnytte en mulighed, overvej omkostningsbesparelse. Se nærmere på emner, der kan styres i høj grad. Et andet tip er at vente på at foretage indkøb indtil starten af ​​en ny faktureringscyklus eller at udnytte betalingsbetingelser udbudt af leverandører og eventuelle kreditorer fuldt ud. Nogen tankevækkende manøvrering her kunne give virksomhedsejeren en tiltrængt vejrtrækning og et ekspansionsrum.

Tip nr. 5: Gennemgå virksomheden periodisk

Mens mange firmaer udarbejder et årligt budget, bør små virksomhedsejere gøre det oftere. Faktisk finder mange småfirmaer sig selv i, at planlægge kun en måned eller to frem, fordi virksomhederne kan være ganske volatile.

Tip nr. 6: Shop rundt for tjenester og hos leverandører

Vær ikke bange for at shoppe efter nye leverandører eller for at spare penge på andre tjenester, der udføres for din virksomhed. Dette kan og skal gøres på forskellige stadier, herunder når man køber eller starter en virksomhed, når man fastsætter årlige eller månedlige budgetter og i periodiske forretningsrevisioner.

Bogholdereri
Bogholdereri i store organisationer

Bottom Line

Budgetering er en nem men afgørende proces, som virksomhedsejere bruger til at forudsige nuværende og fremtidige indtægter og udgifter. Målet er at sikre, at der er tilstrækkeligt med penge til at holde virksomheden i gang, at vokse virksomheden, at konkurrere og for at sikre en solid “opsparing”.

Like os her:
20

Post Author: admin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *